Dovretur med moskus og mogop

Det har vært travelt de siste ukene, og kamera har vært lite brukt. Derfor var sist helg ekstra kjærkommen, da vi dro til Hjerkinn i håp om å finne både mogop og moskus Og å gjøre noe annet enn hverdagsting selvfølgelig 🙂

Det regnet stort sett hele lørdag ettermiddag og søndag, men den tiden det var oppholds var vi ute. Søndag gikk vi innover i fjellet fra Grønbakken, en fin tur hvor du er oppe på platået etter en kort bakke. Mogop fant vi på Grønbakken, men det var lite av den og den som var igjen var visnet. Vi var drøye to uker senere i år enn i fjor da vi fant mange i samme området. Selv om det ikke var mogop å se, var det mye annet å rette kameraet mot. Her er et lite knippe fra lørdagens tur.

Om du titter ned så finner du de fineste små blomster. Det er mer som fjellet pynter seg for den som ser. Både disse bildene og de over er tatt med teleobjektiv 70-200mm og 2x converter.

Mandag våknet vi til sol og lettskyet vær. Vi pakket sammen og dro til Hjerkinn hvor vi først gikk opp til Viewpoint Snøhetta. Her oppe har vi utsikt over et stort platå, men uansett hvor godt vi studerte området så fant vi ikke noen moskus.

20170605-_MG_5283
Viewpoint Snøhetta

Derfor gikk vi opp på Geitberget, hvor vi hadde sett noen få dyr tidligere på dagen. Vi gikk innover området her også, uten å se noen. Vi møtte et tysk par, som fortalte at de hadde sett 4 voksne og en kalv noen timer tidligere. Ettersom moskusen beveger seg fort, fant vi ut at det ikke hadde noen hensikt å gå etter. Turen tilbake ble derfor brukt til å finne andre motiv. Litt artige vinklinger – og skilt midt oppi fjellet.

Utsikten fra veien over Geitberget, 1231 moh

Så fikk vi endelig lønn for strevet. Vi gikk opp til toppet på Geitberget for å se utover, og der fant vi endelig ei ku og en kalv. De stod på sletta nedenfor toppen og vi la oss ned og tok bilder. Begge ble fulgte med oss men la seg ned etter kort tid og lå stort sett med øynene igjen. En herlig naturopplevelse som fullendte en turdag i flott natur og vær.

20170605-_MG_567620170605-_MG_5577

På disse bildene har jeg brukt teleobjektiv med brennvidde mellom 400 – 600mm, og de er kraftig beskjært etterpå.

Turen ned gikk fort, og det var bare å nyte vårlufta og utsikten.