Dovre i høstprakt

I helga var jeg på Dovre, nærmere bestemt på Hjerkinn.  Målet var å få bilder av moskus og hvis det ikke gikk så ville turen bli bra lell.  Vi dro på fredag ettermiddag, og kjørte oppover i delvis regn og overskyet. Vel framme på hytta møtte vi andre som var ute i samme ærend, og kvelden gikk med til diskusjon, erfaringsutveksling og historier fra tidligere turer.

Lørdag morgen opprant med sol og blå himmel. Noen dro ut allerede ved sjutiden, men vi andre stod opp da. Etter frokost pakket vi sekkene og la i vei innover i fjellet. Vi tok oss god tid, og nøt fargene, tok bilder og kikket oss rundt. Snøen som kom tidligere i uka lå fortsatt på toppene og skapte en magisk stemning.

20170923-0L4A8489

Etter en drøy time så vi en moskus, men den var fortsatt langt unna. Vi gikk i retning moskusen, som selvfølgelig fant det for godt å gå en annen vei. Men vi var heldige, den senket farten og stanset opp på et område med mye lekker lyng, og der stod den da vi kom på passe avstand. Vi tok det med ro de siste meterne for å ikke opptre truende.  Det gikk fort å få opp kamera fra sekkene,  og vi fikk tatt bilder mens den spiste og kikket på oss.  Etter hvert snudde den ryggen til oss og la seg ned. Da var den hvert fall trygg på oss!

Moskusen lå ved stien vi skulle følge, så vi gikk heller til siden og opp på en vei som lå litt bortenfor. Da fikk vi bilder av den mot snøkledde fjell, ikke så dumt det heller.

20170923-0L4A873520170923-0L4A8739

Etter hvert ble reiste den seg og kastet et blikk på oss før den ruslet bort fra oss.

20170923-0L4A9026

Vi fortsatte turen vår i motsatt retning, og gikk videre innover i fjellet i retning Snøhetta. Det er ikke bare moskus å se.

Målet nå var å se Snøhetta, før vi returnerte i retning hytta. På vei tilbake hadde vi en lang rast ved elven, før vi ruslet videre. Vi var så heldige å se en moskus på den andre siden av dalen, hvor den gikk og beitet før den gikk i motsatt retning og innover i fjellet.

20170923-0L4A9266

Ser du moskusen?

20170923-0L4A9458

Søndag våknet vi til lavt skydekke, men fortsatt god temeratur. Dagen ble brukt til å pakke sammen og vaske ut av hytta, før en liten tur med kamera rundt på idylliske Grønbakken. Som for øvrig var lite grønn de dagene vi var der…

Takk for oss for denne gang. Dovre viste seg fram fra sin aller beste side, med sol, praktfulle farger og akkurat passe temperatur.