Sommarøy – en perle i Troms

Sommarøy ligger 50 km fra Tromsø, og er en perle med flott natur på alle kanter. Om du ikke har bil, kan du ta bussen til Sommarøy. Turen tar ca en time, og det er bare å sette seg godt tilbake i setet og nyte den majestetiske naturen. Her står spisse fjelltopper på rekke og rad, og da vi var der lå nysnøen som hvit melis godt nedover fjellsidene. Lengre nede var det grønt, og sjøen rolig. I følge reklame for Sommarøy kan du velge mellom to veier utover, hvor begge gir ulik opplevelse.

Vel framme på Sommarøy Artic hotell så det med det samme litt unnselig ut, men det var det ikke. Innendørs var det lekkert, med nye flotte rom, restaurant, møterom, trimrom (et lite ett) og badstue (stor en). Utendørs mot sjøen var det store plattinger for å være ute på. Rundt hotellet var det også nye rorbuer for leie.

Omgivelsene var heller ikke noe å si på, med sjarmerende hus, og ikke minst små holmer med kritthvite strender rundt. Skikkelig sydenstemning, sett bort fra temperaturen. Den hang og dinglet mellom 5-10° mesteparten av tiden vi var der.

Jeg besøkte Sommarøy i forbindelse med jobb, og løp ut i hver pause for å fange noe av det naturskjønne rundt oss. Heldigvis var det romslige pauser, slik at jeg løp i en retning hver gang. Etter endt dag gikk vi opp på Hillesøytoppen, en tur som i følge beskrivelsen var enkel og passet for seniorer og barn. Det var noen bratte partier, og det var satt opp tau for å holde seg i hele veien opp. Beskrivelsen av turen som enkel var litt underkommunisert syntes vi «søringan», men opp kom vi og fikk en nydelig utsikt med på kjøpet.

Vi valgte en annen rute ned. Ikke fullt så bratt, men litt fjellgeit var vi her også. Å stå på toppen og se småøyene med hvite strender og smaragdgrønt vann rundt var flott!

20180607-_88A8249-Pano

Når du er i midt i midnattssolens land er det jo et håp om å få oppleve den, så jeg fulgte med på yr og så de var muligheter for litt lettere vær på kvelden. Jeg var derfor ute på stranden seint på kvelden i håp om å få et gløtt av sola – uten å lykkes.  Fint lell!

I mangel på midnattssol, ble det skjell, bølger og snøbyger på Senja i bakgrunnen i stedet.

20180607-_88A8266

Vi hadde heldigvis litt sol på dagtid, og det var en fryd å se hva lyset gjorde med fargene rundt oss og i sjøen spesielt.

Øya over her (se som to spisse fjell) er Håja, som sies å ha vært inspirasjon for arkitekten som tegnet Ishavskatedralen.

Oppholdet på Sommarøy varte bare to korte dager, så tiden ble utnyttet godt. Hotellet ligger et godt stykke fra Tromsø by, men er verdt å besøke. Området rundt likeså, og jeg kan tenke meg det er skikkelig magisk når været viser seg fra sin aller beste side.