Runde rundt

Runde på Sunnmøre er et kjent fuglefjell, og har stått på «to do» lista ei stund. Nå har jeg vært der, og kan vel si «been there, done that» 😄

Jeg er ingen fuglefotograf, men synes det er artig å ta bilder når fuglene er relativt lett tilgjengelig. Det er de sikkert på Runde også, og jeg vet jeg var der på feil til av dagen og sannsynligvis også på feil tid på året. Hverfall ble vi fortalt at det var lite fugl nå, og at den beste tiden å se dem på var når de kom inn fra havet på kvelden. Tanken var derfor å gå opp og gjøre seg litt kjent, for så å ta turen opp på kvelden igjen når fuglene kom inn.

For de som ikke har vært der, så starter du turen opp ved campingen ved Goksøyr (lurt å booke plass om du skal dit), og så går det relativt bratt opp. Når dette skrives har jeg nettopp kommet ned, og sitter med føttene høyt. Erfaringsmessig er det ikke like bratt og krevende neste gang jeg går samme tur, så ta min beskrivelse med et lite forbehold.

Når du har kommet opp de første bakkene, er du på ei fin myr hvor storjoen holder til. Vi så flere fugler som fløy over myra, og var også så heldig å få nærbilde av noen som satt på myra.

Strålende fornøyd med å få bilder av storjoen, fortsatte jeg optimistisk opp mot lundeura. Jeg har besøkt Hornøya i Finnmark to ganger, og der kan du være heldig å komme helt inn på lunden. Det har jeg sett du kan på Runde også, men da er du nok litt mer dedikert fuglefotograf enn jeg 😊 Nå så jeg noen individer som fløy inn til fjellet, og ikke noe mer enn det. Krykkjene så jeg også, men så langt ned i ura at det var uaktuelt å legge seg utpå kanten for å prøve å få tatt et brukbart bilde eller sju. Så elendig som jeg er på fotografering av fugler i flukt så prøvde jeg ikke engang på det 😊 Denne storjoen sa seg enig i det. _88A4633

Så jeg gikk fra å ta bilder av fugler til bilder av landskap. Og da ble det nok å gjøre, for du verdens min for ei flott øy! Landskapet var vakkert, og helt rått. Det var stupbratte skrenter, grønne gressbakker, forrevne fjellvegger og store kuppelsteiner. Bildet til høyre er tatt fra lundeura, hvor jeg var nede og kikket. Ettersom jeg bare så noen lunder som fløy fram og tilbake langt der nede så ruslet jeg like godt opp igjen.

Mye blomster var det også, og uten fugleskitten som det er mye av på Hornøya (som er årsaken til en blomsterprakt der oppe). Her på Runde var det fint mulig å både sette seg ned og ta en rast – og uansett hvor vi så var det folk – om enn litt små.

Turen opp til utsiktspunktet på Rundebranden var som resten, bratt og oppover. Utsikten på 300 moh var verdt hvert eneste skritt. Deretter gikk det nedover, og i retning Runde fyr. Vi gikk ikke helt ned til fyret, for utsikten fra der vi stod var god nok den.

Så begynte nedfarten mot Goksøyr igjen, men først måtte vi selvfølgelig gå opp over en kam igjen. Da kom vi til skarveura, hvor vi ikke så en eneste skarv. Heldigvis hadde vi sett den i lav flyvning over sjøen dagen før. Utsikten og naturen vi gikk gjennom var det ikke noe å si på  så vi klaget ikke.

Utsikten var fortsatt formidabel, og gjorde nedturen til en opptur. Vel framme der stiene som går rundt øya møtes, begynte vi på den bratteste nedstigningen. Muskler og knær protesterte vilt i det bratteste partiet,og kan nok forventes å kjennes i morgen og 🤪

Vel nede ble kveldsturen opp igjen fort avlyst. Sånn er det når man ikke er dedikert til fugler. Vi kunne blitt med en båt rundt, og kommet innpå både havsule og lomvi. Det ble det heller ikke denne gangen. Ettersom jeg ikke tenker meg tilbake hit, blir det ikke flere sjanser. Sånn sett er det greit med fine plakater nederst i bakken som viste oss hva vi ikke fikk sett 😉

Neste gang jeg skal ta bilder av lundefugl drar jeg heller til Hornøya, selv om det er drøye 162 mil å kjøre – eller ca 21t effektiv kjøring 😊

Så var det en liten trøst at jeg fikk hilse på Otto Oter kl 04.50 på morgenkvisten. Han var på vei opp trappa på kaia ved campingen. Dårlig kvalitet, men oter er oter – og klokka var midt i natta 🙂